Vrijdag 15 maart. Vakantie en een heleboel stagiaires

15 maart 2019

Als ik dit schrijf zit ik in een bus onderweg naar Rovaniemi in Lapland. Een prima moment om weer een update te geven van de afgelopen weken. In mijn vakantie twee weken geleden ben ik verschillende keren naar het centrum van Helsinki gegaan. Zo ben ik naar de Old Market Hall gegaan, een vrij groot gebouw met daarin verschillende zaakjes waar ze eten en drinken verkopen.

The Old Market Hall

Daar heb ik een heerlijke 'korvapuusti' gegeten, dat is een soort kaneelbroodje en volgens de verkoopster typisch Fins.

Korvapuusti

Ook heb ik het City Museum bezocht om een beter beeld te krijgen van de geschiedenis van de stad. Ook heb ik een aantal keer afgesproken met een soort assistente van mijn stageschool. We zijn gaan winkelen en hebben daarna bij een van ons gegeten. Ik heb een keer een bezoekje gebracht aan The National Library een prachtige oude bibliotheek. En ik ben naar het kunstmuseum 'Ateneum' gegaan. Er hangen daar mooie schilderijen van -onder andere- het Finse landschap in verschillende stijlen. Ook is daar op de bovenste verdieping een interessante expositie van Kupka te zien waarin hij met schilderijen wil overbrengen wat je normaal gesproken in muziek voelt. (Best ingewikkeld om uit te leggen eigenlijk.)
Natuurlijk mocht ook deze week de 'Wie is de mol-avond' niet ontbreken!

Domkerk by night

Vorige week was het natuurlijk gewoon weer tijd voor stage. Een paar dagen heb ik geholpen met het gedeeltelijk opnieuw decoreren van de school. Ook zijn we met de hele school (ruim 20 kinderen) naar de bibliotheek gegaan, waar ze allemaal hun kunstwerk op mochten hangen. Dat waren collages over hun beeld van Finland.
Er zijn ook twee nieuwe stagiaires die hebben me gevraagd of ik mee wil naar Lapland. Dat laat ik me natuurlijk geen twee keer vragen! Dus we hebben een reis geboekt naar Rovaniemi. In het weekend ben ik met een van de nieuwe stagiaires gaan winkelen en zaterdagavond zijn we met de grote groep Nederlanders naar het centrum gegaan.

Er zijn deze week nóg twee nieuwe stagiaires waardoor er op sommige dagen een stuk of 10 docenten waren. Een van de nieuwe stagiaires zal hier ook tot het eind van het schooljaar blijven, dus ik heb haar geholpen met een aantal praktische dingen. En we zijn (weer) naar de Old Market Hall geweest, deze keer heb ik een 'karjalanpiirakka' genomen. Het is een soort roggebrood met ei en boter erin.

Karjanpiirakka

Op een van de avonden zijn we met de 5 stagiaires in een burgerrestaurant gaan eten. Erg leuk om elkaar eens op een andere manier te leren kennen.

En nu zitten we dus in de bus onderweg naar Rovaniemi. Vanmorgen ging de wekker om 4 uur, dus Ik heb onderweg nog een paar uurtjes geslapen. We hebben net de overstap naar een andere bus gehad en inmiddels hebben we nog ongeveer 2,5 uur te gaan.
Het sneeuwt al de hele weg en het is ook best bewolkt, dus ik hoop dat dat wegtrekt zodat we vandaag of morgen het noorderlicht kunnen zien.

1. Liesbeth van Boven:
    15 maart 2019
    Wow! Jeanine! Wat een geweldige ervaring! Om in Finland stage te kunnen lopen en zoveel mee te mogen maken met andere stagaires! Veel plezier in Lapland en succes met je stage!! 👍👍
  2. Gerard:
    15 maart 2019
    Leuk Jeanine om te lezen dat je het zo leuk hebt in Finland. Wat een mooie avonturen en ervaringen heb je daar. Kan allemaal in je rugzak als levenservaringen. Wij zijn druk met de voorbereidingen voor de uitvoering. Dit gaat ook nog wat worden. Fijne tijd daar en op naar de volgende vlog.👍👍👍
  3. Godelief Riddersma:
    3 april 2019
    Jeanine, wat leuk. Als ik het zo lees, kun je je prima redden en heb je het er goed. Zitten ze daar ook met AVG dat ik vooral foto's van eten zie?:)
    Enjoy! Groet,
    Godelief
  4. Dana Liechti:
    27 april 2019
    Hallo Jeanine ,Wens je morgen een geweldig fijne verjaardag..Hiep hiep Hoera een ronde verjaardag en dat zo ver van huis.Zo te lezen vermaak je je goed en geniet je de fijne finische keuken .Lieve groeten en fijne dagen met je moeder als ze do.komt .verjaardagkusjes van ons allemaal je Tante Dany
  5. Corry & Ton:
    28 april 2019
    Hallo Jeanine, van Harte Gefeliciteerd met ja 20e verjaardag🇳🇱🎂🎶. Wij wensen je een onvergetelijke dag vanuit Almere en veel plezier nog de resterende weken in Finland🌞. Lieve groetjes Ton & Corry