Zondag 24 februari, al weer twee weken hier.

24 februari 2019 - Helsinki, Finland

Inmiddels ben ik al twee weken hier in Helsinki en ik moet zeggen dat het me wel goed afgaat. Ik zal proberen een samenvatting te geven van deze bijzondere, nieuwe, verbazende en chaotische eerste weken.

Na een reis waarin ik naar het centrum van Helsinki ben gereisd om de sleutel op te halen en vervolgens met twee zware koffers door de sneeuw heb geploeterd, kwam ik uiteindelijk aan bij mijn appartement. Mijn huisgenoten bleken twee Nederlandse meiden te zijn. Het was al begin van de avond en ik had best trek gekregen. Gelukkig werd er gelijk een pizza voor me gebakken.

Mijn kamer is ruimer dan ik verwacht had. Er staat een grote kast, een bureautje, een kastje en een bed (waar bij aankomst nog vies beddengoed op lag, dus dat was echt handig...). Ik heb het gelijk maar een beetje gezellig gemaakt met foto's en kaartjes die ik uit Nederland heb meegenomen.

Mijn kamer

Toen ik zaterdag wakker werd zag ik als eerste dat witte wereldje buiten. Ik ben eerst boodschappen gaan doen in het winkelcentrum. Het valt me op dat er hier overal gokautomaten staan: in de kiosk, het café en zelfs in de supermarkt! Daarna heb ik voor het eerst de wasmachines en drogers hier gebruikt. Dat viel gelukkig mee, het is eigenlijk heel makkelijk. Er is zelfs een drooghok, waar was in no time droog is.

Zondag heb ik de speciale IKEA-bus genomen. Bij IKEA heb ik alles gekocht wat ik nodig had. In het appartement is, behalve dat wat mijn huisgenoten al gekocht hebben, niks aanwezig.

Maandag was het dan zover, de eerste stagedag. Ik had geen zenuwen, maar was vooral heel erg benieuwd naar dit onderwijs dat ook wel 'het beste van de wereld' wordt genoemd. Het is een internationale 'private school' waar kinderen zitten met ouders die hier tijdelijk werken. Sommigen zijn hier al een paar jaar en anderen pas een paar maanden of zelfs weken. Iedereen spreekt hier dus Engels. Toen ik binnenkwam, moest ik mijn schoenen uitdoen (dat doen ze in Finland blijkbaar vaker) en kwam het hoofd naar me toe. Hij heeft me rondgeleid door de school, deze duurde niet lang, want het is een kleine school. Er is een groot lokaal waar alle leerlingen tegelijk les kunnen krijgen en er is een kleiner lokaal waar normaal gesproken alleen de '4 - 6 graders' les krijgen. Dan is er een ruimte waar het eten voor de lunch wordt uitgedeeld en daarachter is nog een klein lokaal. Daar weer achter is een halletje voor de achteringang en een kantoor met een keukentje. De school heeft de grootte van een flink huis en er zijn ongeveer 20 leerlingen tussen 6 en 11 jaar. Ook werd ik voorgesteld aan de twee leerkrachten, een andere stagiair, de directeur, de muziekdocent en iemand die allround voor van alles zorgt. De dag verliep ontzettend chaotisch: na de gezamenlijke muziekles begon wiskunde voor de ene groep en Engels voor de andere groep. Deze leswisseling duurde ongeveer een kwartier, doordat kinderen met de verkeerde boeken naar het verkeerde lokaal liepen en niemand begreep wat de bedoeling was. Deze chaos had ik totaal niet verwacht. Na deze lessen, was het lunchtijd (om 11 uur!). Elke dag kunnen de kinderen een warme maaltijd krijgen op school. Na de lunch heeft het hoofd met bij een service point geholpen met een reiskaart.

De rest van deze stageweek verliep gelukkig een stuk rustiger, maar er zijn wel ontzettend veel dingen anders hier. School begint om 8.45, dus ik vond 20 minuten van te voren een mooi tijdstip om aanwezig te zijn. Nou, ik was de eerste... De leerkrachten komen pas om 8.45 aan op school en zijn om 13.45 meestal ook gelijk weer vertrokken. De kinderen hebben tussen de lessen door vaak even pauze waarin ze zelf mogen weten wat ze doen. De leerkrachten hebben dan ook even tijd om na te kijken of de les voor te bereiden. De kinderen kiezen op zo'n moment vaak echt iets zinnigs om te doen: even schaken, lezen en praten over van alles en nog wat. Er is zelfs een leerling, op eigen initiatief, bezig met een puppet show.  Op woensdag gaan alle kinderen altijd schaatsen op de overdekte schaatsbaan in de buurt, dus ik ben ook mee gegaan. 's Middags ben ik naar het centrum gegaan en heb ik daar bij het Senaatsplein en de Domkerk gekeken. Het centrum van Helsinki heeft echt hele mooie gebouwen, dus het was een feestje om hier rond te lopen. 's Avonds kwamen er vriendinnen van mijn huisgenoten eten, dus we hebben een gezellige avond gehad. Vrijdag ging de school naar de brandweerkazerne, er worden vaak van dit soort uitstapjes georganiseerd.

Zaterdag heb ik eerst uitgeslapen, want al die nieuwe indrukken hebben me uitgeput. Er was een heerlijk ontbijtje gemaakt door een van mijn huisgenootjes en daarna hebben we het hele appartement schoongemaakt. De stoep en de paadjes zijn nu echt veranderd in een ijsbaan. Er ligt sowieso overal sneeuw op de stoep, maar daar wordt grind over gestrooid voor betere grip. Maar nu het een beetje gedooid heeft en opnieuw is gaan vriezen, is het overal ontzettend glad.

3909471-s.jpg?1551023282

's Avonds ben ik meegegaan naar de wekelijkse 'Wie is de mol'-avond. En de dag is afgesloten met een drankje in het centrum.

Mijn huisgenootjes

In deze tweede stageweek heb ik tulpenbollen meegenomen naar school en die hebben we geplant met de kinderen.

Tulpenbollen planten.

Ook was de verwarming het eerste helft van de week kapot, dus het was heel erg koud in de school. Woensdag was het schoonmaak dag en we gingen weer schaatsen.

Vrijdagmiddag ben ik met mijn huisgenoten naar Allas Sea Pool geweest. Dat is een sauna en buitenzwembad in het centrum van Helsinki.

Gisteren heb ik een flinke wandeling gemaakt in het bos en de natuur die hier vlak achter het appartement ligt.

Boswandeling

's Avonds hebben we hier 'Wie is de mol'-avond gehad en daarna zijn we naar een feestje in de stad gegaan.

En dat waren al weer mijn eerste weken hier in Helsinki. Nu heb ik een week vakantie, dus daar ga ik goed van genieten.

1. Kim van der Vliet:
    ❤❤
  2. Joke 't Hooft:
    24 februari 2019
    Leuk Jeanine om te lezen hoe het met je gaat en hoe het er in Finland in het onderwijs aan toegaat. Fijne vakantieweek.
    Groetjes Joke 't Hooft.
  3. Liesbeth van Boven:
    24 februari 2019
    Heel gaaf Jeanine! Wat een mooie en leerzame periode wordt dit voor je! Heel veel plezier en succes! Volg je blog graag verder!
  4. Astrid Schouwenaar:
    25 februari 2019
    Wat een ervaringen en indrukken zeg! Heel leuk om te lezen. Geniet ervan en veel succes met alles! Groetjes Astrid
  5. Frank Slager:
    25 februari 2019
    Hallo Jeanine,

Ik heb me met mijn e-mail aangemeld voor je reisblog.
    Verder wens ik je een fijne en leerzame tijd in het hoge noorden.

Groeten,
    Frank Slager.
  6. Henriëtte:
    27 februari 2019
    Ha Jeanine,

mooie foto's, leuk om een idee te hebben van je omgeving! En in je weekverslagen las ik natuurlijk ook al over je ervaringen op school. Even wennen, haha! Veel succes verder hoor.
  7. Corry & Ton:
    15 maart 2019
    Erg leuk om te horen dat het goed gaat met je en fijn dat je, met anderen, zoveel gaat bekijken. Veel plezier in Lapland en succes met je stage.
    Groetjes uit een nat en stormachtig Almere